luni, 5 octombrie 2009

Sfaturi pentru conducerea pe timp de iarna

- trebuie sa tineti cont ca la temperaturi sub 0 grade celsius, este mai periculoasa o sosea uscata, unde portiunile de zapada sau polei ne pot lua pe nepregatite, fata de un carosabil cu zapada sau gheata, pe care stim de la inceput cum sa adaptam viteza pentru a nu scapa autovehiculul de sub control;
- pentru a nu rupe aderanta cu solul, daca avem gheata sau zapada batatorita sub roti, este bine sa plecam de pe loc in treapta a doua de viteze cu ambreiaj patinat (in treapta a doua momentul motor la roata este mult mai mic decat in treapta intai);
- in cazul in care drumul se ingusteaza din cauza unui podet, iar indicatoarele care reglementeaza prioritatea de trecere pe acesta sunt acoperite de zapada, trebuie sa stiti ca indicatorul care va confera prioritatea este de forma patrata, iar cel care va obliga sa acordati prioritate este rotund;
- in cazul in care autoturismul dearapeaza cu fata spre stanga, trebuie sa viram rapid dreapta concomitent cu reducerea vitezei prin trecerea intr-o treapta de viteza inferioara;
- in cazul in care autoturismul derapeaza cu fata spre dreapta, trebuie sa viram rapid stanga concomitent cu reducerea vitezei;
- daca nu ati prins inca gheata sau zapada la volanul autoturismului, va recomand ca la prima ninsoare sa mergeti int-un loc retras cu deschidere mare (parcare) unde nu circula pietoni sau alte vehicule si sa incercati la o viteza de maxim 10-15 km/h sa calcati frana si sa virati, sa trageti frana de mana si sa virati, sa accelerati mai tare la plecarea de pe loc etc., veti observa ca atata timp cat rotile sunt blocate nu aveti control asupra autovehiculului, acest lucru fiind posibil doar cand ati eliberat frana (sa va asigurati ca locul este izolat si ca nu puneti in pericol alte persoane sau vehicule).